Hoppa till innehåll

Fix & trix

Här kommer du att hitta artiklar och länkar till teknikrelat material, svårfunna bruksanvisningar och manualer, polardiagram etc. Har du filer som skulle passa här, mejla gärna till info@sarc.se. Tester av båtar hittar ni i huvudmenyn för aktuella båt

Vill du behålla fingertopparna.

Håkan Winbom delar med sig av vad som kan vara bra att uppgradera din båt med.

Jag tänkte dela med mig av en varning och ett tips för att förebygga fara. Jag fastnade med mitt finger till ankardävertlinan i somras, och fick fingertoppen krossad. byter man ut linan från i mitt fall en 6mm till minst 10mm så minskar risken att linan byter man ut linan från i mitt fall en 6mm till minst 10mm så minskar risken att linan fastnar. Dessutom blir det enklare att säkra ankaret med tjockare lina.

Håkan Winbom

Tips inför vintern att kolla dina kedjor till styrningen!

Det har kommit in att Jefa styrningen behöver kollas upp. Vi har två Arconor som har haft problem med det i år. Här kommer deras kommentarer och även en instruktion hur ni skall sköta om styrningen det varje år.

Första problemet kommer från Gioiola som är en A400. Här är hans berättelse:

Jag tänkte informera om vad vi råkade ut för, för ett veckor sedan. Vi seglade norrut från Långedrag med bara storseglet uppe, ca. 5-6m/s och fint väder. Plötsligt så tappar vi roderverkan helt och därmed möjligheten att styra båten. Ner med storseglet, ankrade upp i leden och ringde sjöräddningen. De hade en båt i närheten så de kom och bogserade oss till Öckerö Båtvarv en halvtimma bort. Jag styrde då med nödstyrningen, men konstaterade att det är tungt och bakvänt!

Det som var problemet var att kedjan till styrningen hade gått av och därmed tappade vi hela styrningen. Båtsystem är agent för Jefa och hade en ny kedja i lager som vi fick ut till Öckerö och den monterades med relativt många svordomar. Det är trångt och lite knöligt att komma åt kedjan och wirarna för bytet. Viktigt att komma ihåg att komma ihåg att wirarna skall korsas innan de går till brytplocken och vidare till kvadranten. 

Efter incidenten så har jag varit i kontakt med Jefa i Danmark och skickat bilder på den trasiga kedjan. De har kommenterat att det finns klara tecken på korrosion på kedjan och att det beror på att den är dåligt smord och kontrollerad efter deras instruktioner. Vår båt är byggd 2006 och jag måste tillstå att vi har inte smort kedjan kontinuerligt eftersom ”styrningen alltid känts superbra och distinkt”.  Jag smorde faktiskt kedjan i våras, men när jag studerar kedjan så är det nog helt klart att dålig smörjning har gett korrosion och därmed risk för brott. Noteras att vi inte har seglat över Atlanten eller andra havsseglingar och därmed ökat slitaget. Bifogar ett foto på kedjan (avtorkad delvis).

Gioiolas kedja som har gått rätt av mycket på grund av korrosion.

Nedan kommer också från Jefa hur man skall sköta om sin styrning:

Arlig-check-av-Jefa-styrning

Nästa historia kommer från Chess som lyckades hitta felet innan de han segla vidare till deras segling England runt:

Jag hade tur och kollade min kedja i våras innan vår Storbritannien runt segling, den hade också en avbruten länk och en skadad, se bild,så jag har också bytt kedja.

Jag såg också att damasken som sitter mellan hjärtstock och hylsan i skrovet var helt  slut, så den bytte jag också.

Den skall egentligen limmas på plast med kontaktlim, men det är trångt och jävligt.

Jag limmade fast kardborreband på damasken, då gick det att justera den lite när man var på plats i det helveteshålet.

Jag har provat att styra med nödstyrningen, det är nästan omöjligt, men om man räknar med att ta sig till hamn med autopiloten och sen bara använda nödstyrningen den sista biten får det dock godkänt

Chess kedja som ni ser har en länk gått av på höger sida.

En kommentar som webmaster har angående nödstyrningen så är det så att den lilla enhet som ingår funkar inte att styra med speciellt då den pekar bakåt och är väldigt liten. Det våra tidigare ägare lät göra är att bocka ett styre som är som ett Z. Då får man en bra höjd och en hävert samt att man styr åt rätt håll. Kommer vad det lider lägga upp en bild då jag inte har det hemma. Vi undrade länge vad den skulle vara till…

Problem med tömning av tanken!

På Midsommarmorgon så upptäcker vi svartvatten i kölsvinet  på vår Arcona 400 – dvs toavatten. 
Givetvis inte så roligt och felsökning genomfördes.

Det visade sig att det läckte från holdingtanken.

Vid senaste dacktömningen blev det ett rejält undertryck och med det en kraftig smäll – troligen var det då en svetsfog brast.

Att få ut tanken var ganska trixigt – men gick trots allt ganska bra – hör av er om ni behöver tips. Sen var det bara att ta tanken till en svetsverkstad och svetsa om hela fogen och provtrycka.

Problemet är att dem nyare pumpstationerna tömmer så snabbt så att avluftningen inte klarar av att kompensera med följden att man riskerar läcka.
Arcona /Gustavsbergs MarinCenter säger att man vill varna för att det kan finnas veck på avluftningsslangen – som skall vara rätt dimensionerad – är det veck eller stopp så kan det få ovan konsekvens .

Så tipset är att kolla avluftningen och om möjligt ta det lite lungt med att pumpa ut.

Det här är ett problem som man kan få om man har Twist n’ Lock toa.
Den säkra lösningen vid tömning är att se till att pumphandtaget (det stora som man pumpar ut skiten med) inte är i låst läge då man tömmer, då kan luften strömma in i tanken genom toan och ingen risk att det uppstår vakuum i tanken.


Vinterförvaring

Liten checklista inför vintern.

Nexus/Garmin koppling – konfiguration

Diagram över alternativ för kopplingar och konfigurationer Nexus – Garmin. Obs! Zip-fil, packa upp innehållet för att se.

Installationstips ankarspel akter A400

Kablarna mellan ankarspel och batterigrupp kan dras under SB akterkoj. För att komma hela vägen till aktern behövs ett hål i basinredningen. Hålsåg och rejält hål funkar bra. Använd sedan en latta som ”draglina” när du leder kablarna ut till akterstuven. (TF 2013)

Installationstips plotter i rattpiedestalen A400

Plotter kan fästas antingen på bygel i plastlocket överst på piedestalen. Eller så kan den sättas i en låda som fästs i de rostfria rören. Eller så kan den hängas i det gängade bulthålet i underkant av den rostfria bygeln. Kablarna leds med fördel genom vp-rören för att inte fastna i rattlänkaget.

Installationstips AIS GPS-antenn

Tillverkare och leverantörer av AIS-transpondrar rekommenderar att GPS-antennen monteras på däck eller på akterpulpit. Moderna GPS-chip är dock så känsliga, att detta inte är nödvändigt alla gånger. Prova tillfälligt om du får stabila GPS-positoner genom att tejpa fast GPS-antennen i taket i elskåpet eller bakom toamodulerna. Kan vara skönt att slippa dra kabel genom hela akterskeppet och upp på däck.