Hoppa till innehåll

Riggtrim med Jussi!

Som utlovat så kommer det här lite riggtrim med Jussi som trimmar in Arconariggar i Uddevalla. Tanken är också att Jussi skall komma upp till Stockholm förhoppninsvis i juni. Då är tanken att man får köpa in sig i några timmars riggtrim till sin båt. Vi kommer återkomma med det längre fram, men fram tills dess så kommer här en lite beskrivning från Jussi!

Hej alla glada Arcona ägare! 

Tänkte komma med några tips och råd som gäller generellt Arcona båtar med Aluminium master och Arconor med 9/10 dels partial rigg med svepta spridare,och genomgående mast.

Vissa tips är även användbara på Masthead ,7/8 dels riggar och båtar av andra tillverkare.
Observera att rullmaster inte omfattas av detta!

Nu när masten är nere bör man se över vantskruvar ! Rengör vid behov med typ TRöd och ev en tandborste. Smörj noga och se till att gänggången i skruven löper fint.
Se även till att riggbultar finns o därtill saxpinnar

Kolla av fall och trissor att de rullar lätt mm så att det inte finns skador på dessa.
Kolla även mastrings damask på genomgående master!

Kolla gärna all belysning , motorlanterna ,däcks ljus, windwx ljus, ankarlanterna,tricolor mm,,,, det är lättare att åtgärda detta innan sjösättning.

Precis innan mastning rekommenderas en tvätt av mast med typ ljummet vatten och en mild vax schampo.
Glöm ej mastrännan, då det annars kan bli trögt att hissa Går travarna lite trögt kan man med fördel använda typ teflon spray, men absolut inte något fett!

Påmastning:
När mast står på brukar jag alltid fästa toppvant och förstag först Hand dra toppvant  ,koppla undervant,lösgöra mig från masterna för att ge plats åt andra som behöver kranen.

Efter detta klossar jag masten vid däck och monterar tie rods.
Glöm ej dessa då de håller däcket så det inte kan fara uppåt vid hög fall last!
Man kan behöva ta hjälp av ett skot som man knyter runt masten o lägger runt pollaren i stäven ordrar sedan akterut till Winch sör att dra masten föröver,då är det lättare att få dit kilgummi i bakkant.
Gör typ likadant men dra masten akteröver för att kunna montera de främre gummit ock kilen i framkant När detta är klart täta masten med damask och slangklämma 

Rigg tuning:
Se till att undervant är helt lösa
Loda med fockfall till fockskena tvärs masten att avståndet är samma sida till sida,tryck så hårt man orkar i fallet för att få samma mätresultat sida till sida

Märk väl att vi hade när vi lämnade mastkranen hade vi hand dragen rigg ,vilket innebär att om riggen står snett dvs att avståndet på fockfallet är olika till fockskenan, skall vi släppa på den sidan som den lutar åt och ta hem på den andra sidan exakt lika många varv som vi släppt! Detta för att vi skall bibehålla handdragen spänning i riggen.

Observera att fallet kanske inte kommer ut mitt i masten! Gör då så här,,,, Använder man tex sb fockfall och när man pressar fallet Max vad man orkar mot skenan på sb sida o den precis når ner, ja då kan man låta det vara ca 15mm mellanrum mellan fall o skena på bb sida.
När man är tillfreds med detta kollar man om man orkar handdra lite till för hand i toppvant, dra parallellt! Dvs får vi hem tex ett varv på ena sidan måste vi ta ett varv även på andra , annars är ju inte masten rak i båten!

Nu kopplar vi häckstaget och lägger spänning i detta, vi böjer masten ca 1,8-2% av vårat mastliksmått  dvs mastlik 18 m =. 35-36 cm Detta för att avlasta vantskruvarna Nu drar vi ner masten parallellt dvs vi tar o börjar med tex sb toppvant o tar 10 helvarv på 360 grader Byter sida o tar 10 helvarv på bb sida, tar ytterligare på tex 5-10helvarv på båda sidorna Detta beroende på båt!
Observera att gängstigning på vantskruvar kan skilja Men med typ Hasselfors skruv av nyare sort skall tex en A380/385 efter handdraget dras ytterligare 17-18 helvarv pr sida Och 435 /465 ca20 -22helvarv pr sida Detta gäller Seldenmast med tillhörande standard vantskruvar 

Övriga båtar i Arconaflottan rekommenderas Selden så kallade ´tumstocksmetod´ Och dra då upp riggen i 20 % innan man dragitundervant och diagonaler, Vilket gör att när dessa är dragna blir slutresultatet ca 25% på toppvanten 

Nu är topplanterna klara! Rör ej dessa mer!
Släpp nu av häckstaget
Rikta upp masten så att den står rak sidledes med under vant o diagonaler När detta är gjort skall vi åter paralldra undervanter o diagonaler Börja med ca 5 varv,,, Vad vi nu vill uppnå är att vi får en jämn böj på masten i viloläge långskepps Beroende på val av segelmakare och ålder av segel vill vi ha en jämn böj som vi kallar prebend på ca 20-75 mm mätt mitt på masten Detta får man uppskatta med ögat och med hjälp av hur tjockt är storfallet då vi spänner detta mot mastens bakkant vid bominfästningen Tex 30mm prebend är 3 falltjocklekar med 10 mm storfall,,,,,

När vi nu är nöjda med detta kommer rigg o segel att harmoniera med varandra😇
Märk upp eller mät av avståndet på alla vantskruvar för att få samma trim år efter år.
Bara en sak kvar,,,,,,
Häckstaget,,
Med detta löst till vindar upp mot 3m/s för att sedan vid 8m/s vara typ Max draget!
Men vad är då Max? Jo då skall du kunna böja masten 1,8-2% av P dvs mastliksmåttet.

Dra i häcken i hamn och få fram hur mycket du kan dra! Markera! 
De flesta kommer att bli förvånade hur mycket det är!
Varför ska jag dra så mycket,,,,?
Lutar mindre,bättre balans ,mindre rodertryck, seglar högre ,brotchar mindre och självfallet seglar vi snabbare o de vill vi ju!

Gör ni grunderna kommer ni att få bättre o trevligare och framförallt säkrare segling då en rätt inställd rigg står bra i alla väder!

Skullen någon nu ha lust o testa o göra en egen race/ safty tuning så önskar jag lycka till, känns något konstigt ,fel eller väldigt annorlunda avbryt o fråga Detta är som ni säkert alla förstår grundläggande råd o tips för att få ut mesta möjliga av sin båt, ni som har ny båt eller väntar på er nya har redan allt detta då riggarna ställs av mycket kompetent personal 

Önskar er alla Arcona ägare en härlig kommande segelsäsong 2023

Jussi Santonen
Riggare Arcona yacht Uddevalla 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *